26 Januari, 2010

Anugerah Dari Kegagalan

Televisi di dalam bilik masih 'terbuka'. Menyiarkan siaran terus sepakbola dari Angola kurasa. Aku tegar mendengar ulasan perlawanan diluar didepan komputer peribadi. Tiada sms dari sayangku, mungkin sudah beradu barangkali, tiada mesej dinding dari sahabat mukabukuku,tiada buzzz dari ymku dan pastinya tiada kokok ayam dan kicauan burung disini kerana hari sudah malam(di tengah-tengah kuala lumpur mana ada ayam dan burung daa..)

Internet dan Komputer, sesuatu yang membuat aku lebih hebat dari Hang Tuah dan Parameswara, juga merupakan benda yang buat aku lebih rare dari P.Ramlee dan Abraham Lincon. Kemajuan, terus terang membuat aku menjadi (kadang-kadang) orang gila. Kecanggihan teknologi(diasaskan atas dasar kapitalisma moden) mendorong manusia menjadi bongkak dengan diri sendiri (selalu) dan sombong dengan peniaga pisang goreng di tepi jalan disekitar bandaraya.

Semuanya tanpa kita sedar adalah alat penjajahan minda dan jiwa masakini. Kecanggihan sesungguhnya mencipta kelalaian dan menghilangkan nilai-nilai sentimental manusia. Gajet-gajet kelalaian direka untuk melekakan manusia supaya mudah ditindas dan didera dari dalam jiwa. Akhirnya Kapitalisma yang menuai untungnya.

Kita harus bersedia, kerana semakin canggih hidup kita ini, semakin hampir kita menjadi injap kapitalis.

Guten Nacht!

1 ulasan:

pakkordi berkata...

Tidak lupa juga mesin kuda, arak dan GRO.