13 Ogos, 2008

pelajar jangan jadi alat

Shah Alam 12 ogos 2008-Seramai 5000 pelajar UITM mengadakan demontrasi terhadap MB Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim atas cadangan beliau supaya dbuka 10% kuota Uitm kepada bukan Bumiputra. 5000 atau 3000(sumber media cetak dan elektronik yang jelas berbeza) pelajar yang turun mengadakan demo tersebut, rata-ratanya mereka tidak mengetahui dengan jelas apakah tujuan perarakan ke bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di sini. Jelas kelihatan sebilangan besar mereka yang hadir seakan-akan bergembira, sambil merakam gambar sesama mereka seolah-olah menghadiri satu pesta keraian sahaja dan tidak didalam semangat berdemo lagaknya.
Walau apapun dan siapa yang merancang perarakan tersebut( yang total gagal) mereka tidak menyedari yang mereka hanya diperalatkan oleh pihak tertentu dalam agenda yang dilihat lebih menjurus kepentingan politik sendiri(naib kaunselor org kuat umno). Cadangan 10% oleh mb Selangor tersebut hanya cadangan sahaja, tidak lebih tidak kurang. Belum pernah dibincangkan di mana-mana mesyuarat peringkat tertinggi pengurusan. 'Cadangan' ini kemudian dibidas PM, Pak Lah yang menyatakan bahawa Tan Sri Khalid tiada hak untuk merubah sistem yang ada.
Pada pendapat aku baik siapa pun, rakyat Malaysia berhak membuat sesuatu cadangan kerana cadangan adalah pendapat peribadi masing-masing dan belum tentu dapat dilaksanakan.Jesteru itu cadangan Tan Sri Khalid membuka kuota tersebut adalah pendapatnya sebagai menteri yang mewakili semua kaum dibawah kerajaan Selangor dan tidak patut dipolitikkan oleh mana-mana pihak. Walau apapun isi memo yang diserahkan kepada pejabat MB, Tan Sri Khalid diharap tidak melatah dengan tindakan pelajar-pelajar yang jelas digunakan dan aku berharap dimasa hadapan para-para pelajar Uitm lebih fokous terhadap pelajaran daripada menjadi alat pihak yang jelas mempunyai kepentingan politik yang busuk. Adios...

Tiada ulasan: