14 Ogos, 2008

Malaysia untuk Melayu-kah?

"Melayu hilang kuasa"- Terdengar kata-kata ini selepas tsunami politik melanda 8mac lalu. Lama masa aku ambil untuk memahami maksud hilang kuasa ini. Setelah aku berfikir, aku tidak langsung menemui jawaban bahkan aku hanya menemui persoalan demi persoalan yang rumit untuk dijawab. Pertamanya, apakah kuasa(dibaca UMNO) melayu yang hilang selepas tsunami melanda?Mantan MB Selangor pasti ada jawaban itu-"suara-suara pemimpin Melayu akan terhakis jika Umno terus tewas begini dalam PRU-13 nanti, ayuh bangkitkan semua umat melayu bersatu"- locon bukan? Hakikatnya kuasa yang disebut adalah kuasa memperkayakan suku sakat sahaja dan bukan niat membangunkan bangsa itu sendiri(waktu memerintah apa yang beliau buat untuk orang melayu?) Kuasa disini boleh difahami bahawa ada kuasa boleh kaya,tiada kuasa tuju kedana saja, membangun bangsa tiada dalam agenda. Habis dicanang seluruh alam bahawa sesiapa Melayu yang memilih pembangkang adalah pengkianat bangsa. Parti-parti DAP,PKR,PAS semuanya berjuang bukan atas nama bangsa tetapi atas paksi rakyat Malaysia Khususnya. Kewujudan parti-parti ini di Malaysia dan tiada sebab sebagai rakyat Malaysia mereka layak untuk dipilih.. Aku tidak mahu menulis panjang kerana itu bukan cara aku untuk popular,cuma cukuplah yang aku katakan bahawa aku tidak pernah menyesal memberi undi aku kepada DAP dan PAS pada PRU yang lepas. PRU-13 juga aku tidak berganjak dan atas sebab aku rakyat Malaysia yang merdeka aku tidak boleh digelar pengkianat bangsa hanya kerana tidak memilih UMNO.

Tiada ulasan: